Rozárium hudby ’23

Quasi una Fantasia

Táto udalosť už skončila

Komorný koncert, ktorému bude prechádzať pestrý popoludňajší program v romantickom parku pri kaštieli v Dolnej Krupej, sa uskutoční v sobotu 9. septembra 2023.

Na vaše otázky k podujatiu Rozárium hudby ’23 radi odpovieme telefonicky +421 948 989 010 alebo +421 947958993 aj e-mailom info@krajzazitkov.sk

Okrem jedinečného hudobného zážitku čaká účastníkov s lístkom Premium aj objavovanie tajomstiev Dolnej Krupej prostredníctvom komentovaných prehliadok. Brány podujatia sa otvoria o 12.00. Začiatok prvého bloku komentovaných prehliadok je o 13.00. V cene lístka Premium sú zahrnuté aj služby delegáta, ktorý bude skupinu počas celého popoludnia sprevádzať.

Účastníci s lístkom Štandard majú v cene zahrnutú prehliadku Beethovenovho domčeka, prechádzku Rozáriom M. H. Chotekovej v areáli Medolandie, ktorého súčasťou je aj náučný chodník Včelárium.

Rozárium hudby: Quasi una Fantasia

Koncert ponúkne aristokratický pôžitok z hudby. Sonáta č. 14 cis mol „Mesačného svitu“ Ludwiga van Beethovena patrí medzi najslávnejšie klavírne kompozície v dejinách hudby. Vznik diela venovaného grófke Giuliette Guicciardiovej, ktorá bola skladateľovou žiačkou klavírnej hry, sa zmieňuje v súvislosti s kaštieľom Brunsvikovcov v Dolnej Krupej.

Fantáziu, vášeň a virtuozitu vystrieda slávnostná i hravá hudba Septeta Es dur, op. 20 pre klarinet, lesný roh, fagot, husle, violu, violončelo a kontrabas, ktoré Beethoven venoval cisárovnej Márii Terézii. Dramaturgiu koncertu doplní hudba bratislavského rodáka a Beethovenovho priateľa Johanna Nepomuka Hummela, ktorý patril medzi najobdivovanejších klavírnych virtuózov svojej doby.

Popoludňajší program:
Komentovaná prehliadka areálu parku kaštieľa

Počas prehliadky sa so sprievodcom poprechádzate po kaštieľskom parku a spoznáte jeho históriu i najkrajšie zákutia. Uvidíte velikána parku – mohutný sekvojovec mamutí a nahliadnete do umelej jaskyne, tzv. grotty. Poodhalíte tajomstvá rodiny Brunsvikovcov, dozviete sa okolnosti vzniku kaštieľa i anglického parku. Sprievodca vám rozpovie i príbehy o návštevách Ludwiga van Beethovena v Dolnej Krupej.

Komentované prehliadky parku sú vyhradené pre účastníkov podujatia Rozárium hudby s lístkom Premium. Informácie o začiatku každej prehliadky dostanú účastníci e-mailom.

Komentovaná prehliadka Villy Apimed, Medovej veže a podzemia v Medolandii

Spoločne so sprievodcom nazrite do areálu, kde sa spája história so súčasnosťou, architektúra s prírodou a medovina s výborným jedlom. Vydajte sa po stopách výroby najstaršieho slovanského nápoja a ochutnajte medovinu z medovinárstva Apimed.

Komentované prehliadky Villy Apimed, Medovej veže a podzemia sú vyhradené pre účastníkov podujatia Rozárium hudby s lístkom Premium. Informácie o začiatku každej prehliadky dostanú účastníci e-mailom.

Prechádzka po Včeláriu a Rozáriu Márie Henriety Chotekovej v Medolandii s ochutnávkou medovín

V roku 1910 objavili prvé zmienky o rozáriu grófky Chotekovej. Početnosťou druhov a bohatstvom odrôd sa radilo medzi najväčšie v strednej Európe. Rozárium zaniklo po roku 1945, ale tradícia pestovania ruží v Dolnej Krupej pretrvala dodnes. Na odkaz slávnej „ružovej grófky“ nadväzuje nové Rozárium M. H. Chotekovej v Medolandii.

Súčasťou areálu Medolandie je aj Včelárium – náučný chodník s hravými prvkami nie len pre deti.

Prechádzka po Včeláriu a Rozáriu M. H. Chotekovej v Medolandii spojená s ochutnávkou medovín Apimed je zahrnutá v cene lístka Premium i Štandard.

Beethovenov domček

Okrem neurodzeného správania bol aj jeho neurodzený pôvod dôvodom, že Ludwig van Beethoven nebýval s panstvom v kaštieli, ale v domčeku určenom pre záhradníka (Gärtners Wohnung). Táto neskorobaroková budova (rokokový pavilón) pochádza z obdobia Talherrovej prestavby kaštieľa aj parku. V súčasnosti slúži muzeálnym účelom ako Pamätník Ludwiga van Beethovena.

Prehliadka Beethovenovho domčeka je súčasťou lístkov Premium i Štandard.

Program koncertu:

Ludwig van Beethoven (1770 – 1827)
Septeto Es dur, op. 20 pre klarinet, lesný roh, fagot, husle, violu, violončelo a kontrabas

Johann Nepomuk Hummel (1778 – 1837)
Oberons Zauberhorn, op. 116 (upr. pre violončelo a klavír), výber

Ludwig van Beethoven (1770 – 1827)
Klavírna sonáta č. 14 cis-mol “Quasi una fantasia”, op. 27 č. 2 („Sonáta mesačného svitu”)

12.00 Otvorenie Rozária hudby23 – registrácia návštevníkov s lístkom premium, ktorých program sa začína o 13.00

13.00 – 18.00 Zážitkový program komentované prehliadky anglického parku a Villy Apidmed vrátane podzemia, degustačných miestností a medovej veže, prechádzka v Rozáriu grófky Chotekovej v Medolandii, ochutnávka medovín Apimed, možnosť občerstviť sa

18.00 Rozhovory o hudbe

18.30 Večerný koncert komornej hudby

20.00 Ukončenie Rozária hudby ’23

– prehliadka areálu parku kaštieľa so sprievodcom
– prehliadka Villy Apimed vrátane podzemia, degustačných miestností a medovej veže, spojená s ochutnávkou medoviny Apimed
– prechádzka po Rozáriu grófky Márie Henriety Chotekovej v Medolandii
– prehliadka Beethovenovho domčeka 
– atmosféra neobyčajného večerného koncertu v parku kaštieľa

Cena:

24 € (základný lístok Premium) 

20 € (zľavnený lístok Premium – dieťa od 6 do 15 rokov, senior nad 65 rokov, ZŤP) 

– prechádzka po Rozáriu grófky Márie Henriety Chotekovej v Medolandii spojenú s ochutnávkou medovín Apimed
– prehliadka Beethovenovho domčeka 
– atmosféra neobyčajného večerného koncertu v parku kaštieľa

Cena:

18 € (základný lístok Štandard) 

14 € (zľavnený lístok Štandard – dieťa od 6 do 15 rokov, senior nad 65 rokov, ZŤP) 

Predpredaj: tootoot.fm

Aleksandar SERDAR (klavír, SRB) – rodák zo srbského Belehradu, absolvent Umeleckej Akadémie Novi Sad, v štúdiu pokračoval na Peabody Conservatory of Music v Baltimore (L. Fleischer) a na Academy of Santa Ceilia v Ríme (S. Perticaroli). Držiteľ mnohých medzinárodných ocenení (Monza, Carlo Zecchi, Vercelli-Italy, Palm Beach and Cincinnati in the USA, Arthur Rubinstein) hral takmer na všetkých kontinentoch (USA, Kanada, Južná Amerika, Európa, Ázia a.ď) s orchestrami (Filharmónia Drážďany, Mníchov, Bremen, Sofia, Mníchov San Jose, Cincinnati; Vancouver Island Symphony, Israel Chamber Orchestra, Haifa Symphony Orchestra a.ď.) a spolupracoval s dirigentami ako Marcello Viotti, Erich Kunzel, Leonid Grin, Emil Tabakov, Mendi Rodan, Jean-Claude Casadesus, Milan Natchev, Jeansuk Kahidze, Daniel Raiskin. Vďaka jeho CD (EMI Classics, 1998) si získal pozornosť promotérov a médií a jeho druhá dvoj-nahrávka (2004) vyšla v Luxembursku. V srbskom vydavateľstve nahral CD s barokovým repertoárom, Čajkovského Ročné obdobia a CD s dielom F. Chopina. V súčasnosti pôsobí Aleksandar Serdar ako profesor na Academy for music v Belehrade a na Academy of music v Ľubľane. Na národných a medzinárodných klavírnych súťažiach je členom poroty.

 

Jozef LUPTÁK (violončelo, SK) – je zakladateľom a umeleckým riaditeľom medzinárodného festivalu komornej hudby Konvergencie, ktorý sa od svojho vzniku v r. 1999 zaradil k najprestížnejším hudobným podujatiam na Slovensku. Absolvent konzervatória a VŠMU v Bratislave pokračoval v štúdiách na Royal Academy of Music v Londýne (R.Cohen) a v Banff Centre for Arts v Kanade (A. Parisot, E.Meyer, T. Tsutsumi). Patrí k umelcom formujúcim hudobný a kultúrny priestor na Slovensku, za čo mu bolo udelených niekoľko cien (Cena Ministra Kultúry SR, Cena F. Kafendu), ako aj nominácií na rôzne ocenenia. Účinkuje na domácich i medzinárodných pódiách od USA po Nový Zéland. Ako vyhľadávaný komorný hráč spolupracuje s poprednými svetovými umelcami a ansámblami (R. Cohen, D. Rowland, V.Mendelssohn, B. Schmid, I. van Keulen, A. Serdar, The Hilliard Ensemble, Fine Arts Quartet) ako aj s významnými dirigentmi (A. Parrott, J. Bělohlávek, D.Gazon, D.Héja, A.Mogrelia). Medzi jeho pravidelných komorných spoluhráčov patria I. Karško, M. Ruman, N. Škuta, B. Lenko a mnohí ďalší. Vedie majstrovské kurzy v zahraničí, v posledných rokoch ich organizuje v rámci Konvergencií aj na Slovensku. Realizoval množstvo CD nahrávok (o. i. Bachove Suity pre sólové violončelo, Brahmsove sonáty, premiéry diel V. Godára, crossoverové projekty After Phurikane, Chassidic Songs, Uspávanky či vlastnú tvorbu na CD Free in One). Počas lockdownu bol jeden z prvých slovenských umelcov, ktorý dokázal preniesť svoje aktivity plnohodnotne do online priestoru. V roku 2020 mu vyšla kniha rozhovorov s Ivanom Ježíkom nazvaná Dotknúť sa zvukom. (www.jozefluptak.com)

 

Peter BIELY (umelecký vedúci, husle ESP/SK) – študoval na Konzervatóriu v Bratislave (T. Nedelceva, A. Vrteľ). Ako 18-ročný vyhral štipendium v USA, kde absolvoval majstrovský kurz u slávneho Josefa Gingolda. Vo vzdelávaní pokračoval na Yale University, kde sa venoval hre na husliach (S. Harth), komornej (Tokyo String Quartet) i barokovej hudbe (J. Schroder). Pôsobil v Assai String Quartet, s ktorým získal viacero cien a vystúpil v Carnegie Hall. V r. 1995 nahral CD s Ahmadom Jamalom. Po návrate na Slovensko bol vedúcim skupiny 2. huslí v Cappelle Istropolitane. Od r. 1997 je 2. koncertný majster Granadského komorného orchestra, spoluzaložil Granadský barokový orchester, komornej hudbe sa venuje v súboroch Ars Nova Cuarteto a Ecos Trio. Venuje sa tiež jazzrockovej fúzii flamenca (Mesopotamia, T.O.M).

 

Branislav DUGOVIČ (klarinet, SK) – multižánrový umelec so širokým repertoárovým záberom, hru na klarinete študoval na Konzervatóriu (R. Simandl) a VŠMU (J. Luptáčik) v Bratislave. Počas doktorandského štúdia (R. Šebesta) sa intenzívne venoval komornej hudbe (J. Slávik). Absolvoval majstrovské kurzy (R. Wehle, M. Lethiec a ď.) a interpretačné súťaže (je laureátom Concorso Giuseppe Tassis). Ako sólista a komorný hráč účinkoval s Cappellou Istropolitanou, Štátnou filharmóniou Košice, Moyzesovým kvartetom, L. Fančovičom, D. Varínskou, N. Skuta, J. Slávikom, N. Bulfonem, I. Buffom, J. Luptákom, M. Paľom, E. Šuškovou a ď. Bol členom Bergerovho tria. Jeho intenzívny záujem o súčasnú hudbu vyústil do spolupráce so súbormi VENI ensemble a Cluster Ensemble. B. Dugovič účinkoval na podujatiach doma i v zahraničí (Ostravské dni novej hudby, Večery novej hudby, Melos-Étos, Konvergencie, Pohoda, Varšavská jeseň). Nahrával pre vydavateľstvá Diskant, Hudobný fond, Real Music House a Hevhetia/Orange Mountain Music a Naxos. Pôsobí ako pedagóg na Univerzite Komenského, bol lektorom Veni Academy. Mimo klasickej hudby spolupracuje s J. Kirschner, E. Stevensom a skupinou Bukasový masív. Vo vydavateľstve Real Music House mu vyšli albumy Cross-Country Skiing, na ktorom spolupracoval s E. Stevensom, D. Matejom, J. Luptákom, M. Paľom a M. Lejavom, 10 Simple Melodies a Bang Bang Boogie Boogie.

 

Peter KAJAN (fagot, SK) – študoval na Konzervatóriu (M. Hlavačka) a na VŠMU (J. Martanovič) v Bratislave, absolvoval majstrovské kurzy u G. Janotu (Rakúsko) a postgraduálne štúdium na Akadémii umení v Banskej Bystrici. Od roku 2004 je 1. fagotistom Slovenskej filharmónie. Pôsobil ako člen rôznych zoskupení (Slovenské dychové kvinteto, Melos Ethos Ensemble). Zúčastňuje sa na renomovaných festivaloch (BHS, KHJ, Melos-Étos, Konvergencie, Pražská jar, Ostravské dni novej hudby a i.). Ako sólista i orchestrálny hráč hosťoval v telesách Cappella Istropolitana, ŠKO Žilina, SKO B.Warchala a ď. Jeho repertoár zahŕňa všetky štýlové obdobia, aktívne sa venuje súčasnej hudbe, premiérovo uvádza tvorbu slovenských skladateľov.

 

Martin NOVÁK (lesný roh, ČR) – študoval na Konzervatóriu a JAMU v Brne (J. Petráš) a na University of North Texas (W. Scharnberg). Je laureátom viacerých súťaží v hre na dychových nástrojoch (Brno, Teplice). Od roku 2004 pôsobí ako člen orchestra Mestského divadla, od roku 2009 Národného divadla v Brne. Spolupracuje s Moravskou filharmóniou Olomouc, Filharmóniou Brno, Filharmóniou B. Martinů, VENI ensemble a Kentomania Big Band.

 

Martin RUMAN (viola, SK) – študoval na Konzervatóriu v Bratislave (K. Klatt), na Pražskom konzervatóriu (K. Doležal), VŠMU v Bratislave (J. Hošek) a u A. Zemtsova vo Viedni. Počas štúdia v Prahe vystupoval ako sólista a komorný hráč v Českom rozhlase a televízii. Koncertoval s pražskými súbormi (Komorný orchester P. Haasa, orchester Berg a. i.), stal sa laureátom Súťaže študentov konzervatórií SR, medzinárodnej súťaže Talenty pre Európu, Súťažnej prehliadky konzervatórií ČR. Zúčastnil sa majstrovských interpretačných kurzov pod vedením umelcov ako G. Karni, H. Schlichtig, A. Arad, M. Zemtsov, J. Dinerstein, V. Bukač, S. Baer a i. Ako sólista sa predstavil so Sinfoniettou Bratislava, SKO B. Warchala, Cappellou Istropolitanou a Slovenskou filharmóniou, účinkoval s Moyzesovým i Muchovým kvartetom, je členom Gustav Klimt Quartet Wien. Spolupracoval s umelcami ako S. Ashkenasi, Z. Qian, Y. Revich, A. Añazco, N. Wagner, J. Lupták, B. Lenko, M. Paľa, M. Svetlík, I. Karško, Th. Auner, J. Tomka, I. van Keulen, D. Rowland, P. Barragán a ď. Študoval na Hudobnej a umeleckej univerzite mesta Viedeň, pôsobil ako lektor akadémie Konvergencií a Slovenského mládežníckeho orchestra. Pôsobí v komornom duu s klaviristkou A. Hučkovou, s ktorou nahral tvorbu R. Clarke a slovenských skladateľov pre violu a klavír.

 

Robert VIZVÁRI (kontrabas, SK) – študoval hru na kontrabase na Konzervatóriu v Bratislave. V r. 1997 – 1999 absolvoval študijný pobyt na Universität für Musik und darstellende Kunst Wien. V r. 1995 sa stal víťazom na Celoslovenskej súťaži kontrabasistov, v roku 2000 získal 2. miesto na Medzinárodnej kontrabasovej súťaži v Kromeríži a Cenu vydavateľstva Hoffmeister – Musikverlag. V r. 2006 získal cenu Slovenskej sporiteľne „Zlatá Nota“. Účinkoval so Slovenskou filharmóniou a ŠKO Žilina, s ktorým sa zúčastnil na Bayreuthskom festivale. Od r. 1996 je členom Slovenskej filharmónie, kde od r. 2004 pôsobí ako 1. hráč kontrabasovej skupiny. R. Vizvári spolupracuje s významnými umelcami (P. Kopatchinskaja a ď.). Je členom kapely Finally, s ktorou koncertujú multiinštrumentalista E. Botoš, E. Marienthal (saxofón), G. Bias (saxofón), E. Valentine (bicie nástroje) a S. Lukather (gitara). V r. 2010 nahralo zoskupenie debutový album My Space v spolupráci s významnými hudobníkmi A. Caronom, H. Stojkom, J. Gwizdalom, O. Ruizom a P. Horáthom.

Máte záujem o vstupenky?
Ďakujeme
Realizované s finančnou podporou Ministerstva dopravy Slovenskej republiky.